Inför kommande Söndags Mässa – 2025-07-27

SJUTTONDE SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET” ÅRGÅNG C


Första läsningen: 1 Mos 18:20-32 (Bli inte vred, Herre, om jag talar)
Abraham ber för syndare – liksom Mose gjorde efter honom (2 Mos 32:31f).
Sodomiternas synd var främlingsfientlighet och homosexuella övergrepp (1 Mos 19:5)
samt allmän social orättfärdighet (jfr Jes 1:9-17). Abraham vädjar ödmjukt,
argumenterar, påminner Gud om hans rättvisa. Märk Abrahams tillit: allt satsar han, säker
på att Guds mildhet ska segra. Vi i dag ber mest för oss själva – vad bryr vi oss om
hädare, mördare och impulsdrivna egoister på väg mot helvetet? Du som ber bara för att
må bra själv: lär dig av helgonens brottning med Gud för dina synders skull! Observera
hur Gud skonar en stad om det bara finns ett fåtal trogna i den. I Jer 5:1 räcker det med
EN – denne ende rättfärdige som vi behöver är KRISTUS, vår broder.
Andra läsningen: Kol 2:12-14 (Gud har gjort er levande tillsammans med Kristus
genom att förlåta alla våra överträdelser)

Att betrakta ett krucifix med Paulus ögon är att häpna över Guds kärlek. Föreställ dig
Jesu kropp, tatuerad från huvud till fot med listor över dina synder, allt vad du borde
anklagas för. Jesus är Guds Ord till oss, ditt och mitt sönderrivna skuldebrev (v.14).
Evangelium: Luk 11:5-13 (Be, så skall ni få)
Lukasevangeliet är en böneskola. Lukas version av Fader vår är knappare än den hos
Matteus (Matt 6:9-13) men grundmönstret är identiskt. Även vi kan variera Fader vår
enligt Andens ingivelser (”helgat varde ditt namn – och din godhet, och din ära…”).
Matteus låter Herrens bön följas av en undervisning om förlåtelsens nödvändighet (Matt
6:14-15, konflikter och rivalitet spelar stor roll i hans bok!). Lukas betonar i v. 9-13
tilliten till Guds generositet. Mannen i v. 5 är påträngande, men rätt så! Vi får störa Gud
när som helst (tänk på Abrahams bön i läsningen ovan). Scenen är tagen från enkla,
fattiga människors vardag, hemmet består av ett enda rum där alla sover tillsammans.
Dörren var grundligt reglad mot tjuvar och inte helt lätt att få upp utan buller som väckte
barnen. Att en gäst anlände mitt i natten (v. 5-6) var vanligt, man vandrade inte gärna i
dagens hetta.
Den som ber den himmelska Fadern om hjälp får hjälp (v. 9f). Lukas betonar att Gud ger
den helige Ande (v. 13), d.v.s. den gudomliga Närvaron, gemenskapen med Gud (ett
grundtema hos Lukas alltifrån Marias bebådelse till pingstundret). Så är det! Du kanske
ber Gud ta ifrån dig dina problem men istället ger han dig kraft att bära dem! Gud vet vad
vi behöver, men det är inte alltid samma saker som vi önskar! Observera i v. 11-12: i
denna hårda värld kan vi lätt fascineras av ormar och skorpioner (att bli i stånd till att
skada andra), vi bör be om fiskar och ägg (kunna ge mat till behövande).

Källa: Katolska Liturgiska Nämnden