TREDJE PÅSKSÖNDAGEN
Första läsningen: Apg 5:27b-32, 40b-41 (Om allt detta kan vi vittna, och likaså den
heliga Anden)
Stora Rådet har redan en gång förbjudit apostlarna att predika i Jesu namn, dvs. som
hans ambassadörer och på hans uppdrag. Nu förbjuder de det igen och tror att de kan
skrämma dem till tystnad. Men vågar inte döda dem – varför? Kanske inser de att det var
ett misstag att döda Jesus eller så fruktar de Jesu lärjungar mindre än de fruktade honom.
Apostlarna pryglas, en tortyr har gett dem smärtor länge efteråt. Detta offentligt
förnedrande straff kunde romerska medborgare inte dömas till (Paulus slipper det i Apg
22:25-29 men inte i 16:22-24, 37-39). Apostlarna är lättade att för andra gången komma
levande från Höga Rådets getingbo. De är stolta att få lida för Namnet, dvs. för sin trohet
mot Jesus.
Andra läsningen: Upp 5:11-14 (Lammet som blev slaktat är värdigt att ta emot makten
och få rikedom)
Varje förföljd eller förlöjligad kristen kan hämta kraft i Johannes visioner. Guds
hjälpande andar är en oräknelig skara. ”Myriaders myriader” betyder 10 000 gånger 10
000 (större tal fanns inte). Vad har vi att frukta annat än vårt eget tvivel? Jesus på korset
var som ett hjälplöst lamm som leds till slakt. Men detta svaga lamm är värdigt att ta
emot all makt. Allt i himmel och på jord måste bekräfta det. Håll dig till honom!
Snart, lovar han, kommer alla knän att böja sig (Fil 2:9-11).
Evangelium: Joh 21:1-19 (Jesus gick fram och tog brödet och gav dem, och likaså fisken)
(Alternativ, kortare läsning: Joh 21:1-14)
Petrus – ledare för ”människofiskarna” enligt Jesu ord (Matt 4:19) – är här tillbaka i sitt
tidigare liv som vanlig fiskare. Fisket går dåligt. Vi anar den andliga meningen: utan
Jesus blir det ingen fångst. I detta läge är Petrus vänskap med Jesus ännu skadat. Minnet
av hur han tre gånger svek sin mästare på skärtorsdagens kväll (Mark 14:66-72) gnager på
samvetet. Då möter Petrus och hans vänner den uppståndne Jesus på stranden. Alla
känner spänningen i luften mellan Petrus och Herren. Vad händer nu? Ingen vågar säga
något, inte heller Petrus. Hela måltiden verkar äga rum i tystnad. Jesus tar då ordet och
går direkt till saken: vill Petrus höra till honom igen som han gjorde innan, ja som den
främste aposteln ibland dem? Petrus får nu göra bot för sina tre svek genom att tre gånger
bekräfta sin hängivenhet. I antikens orientaliska värld blev ett rättsligt beslut upprepat tre
gånger innan det var giltigt. Jesus överför myndighet till Petrus i juridisk bemärkelse. Han
blir i praktiken herde över hjorden, Jesu ställföreträdare, så som han sagt tidigare (Matt
16:18-19). I botens sakrament lär vi oss samma sak: Jesus välkomnar oss tillbaka i sin
tjänst.
Källa: Katolska Liturgiska Nämnden