TJUGOSJÄTTE SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET” ÅRGÅNG B
Första läsningen: 4 Mos 11:25-29 (Om ändå hela Herrens folk vore profeter)
Josua hade ett ledande ämbete i Gudsfolket (4 Mos 27:12-23). Han ser nu hur
Mose delegerar den andliga auktoriteten till de sjuttio äldsta (motsvarande vår
kyrkas präster). Två av dem hade inte kommit till uppenbarelsetältet som de
skulle utan hade stannat kvar hos folket inne i lägret. De fick ändå samma gåva,
och det oroade Josua. Men Guds präster och diakoner ska just vara hos folket.
De ska verka för att alla (inte bara de fromma och duktiga) ska bli ett rike av
präster (2 Mos 19:6; jfr 1 Pet 2:9) stärkta av Andens pingstgåvor genom dopets
och konfirmationens sakrament.
Andra läsningen: Jak 5:1-6 (Er rikedom förmultnar)
Guld rostar väl inte (v.1)? Vilken chock att se det hända ändå! Och vilken fasa
att inse att min rikedom blev till på grund av andras fattigdom (v. 4). Varor var
billiga, därför att arbetare fick svältlöner i regimer som var bästa vänner med
mitt land. Försökte man ändra på det, mördades man (jfr Ps 10; 37:12-14; Vish
2:10-20). Jag brydde mig inte! ”Slaktdagen” i v. 5 tolkas bäst som domens dag
(2 Pet 2:12; Jer 12:3; 25:34; 46:21). Med ”den rättfärdige” i v. 6 menas alla
värnlösa förkämpar för rättvisa, särskilt Jesus.
Evangelium: Mark 9:38-43, 45, 47-48 (Den som inte är mot oss, han är för oss.
Om din hand förleder dig, så hugg av den)
Även människor som inte lever i full gemenskap med katolska kyrkan eller har
en ofullständig uppfattning om den kristna tron kan förvisso göra gott i Jesu
namn (v.38-49). Ja, en sådan person kan tjäna Gud långt bättre än en fullkomligt
rättrogen, lat och sur katolik. Den som inte är emot oss, han är för oss (v. 40; jfr
Luk 9:50). Raka motsatsen sägs i Matt 12:30 och Luk 11:23, men där handlar
det om sådana som sprider onda ord om Jesus. Anvisningarna i resten av
läsningen måste självklart tolkas bildligt. Jesus botade lama, blinda och en man
med en förtvinad hand och kan omöjligt vilja att kroppar skadas (som när man i
vissa länder hugger av en hand som straff för stöld, eller när någon skadar
magen genom överdriven fasta). Vi kristna ska vara lemmar på Kristi kropp, och
kroppen får inte skadas! Apostlarna irriteras när andra utanför kretsen lyckas
med imponerande gärningar bättre än de själva. Jesus däremot framhäver värdet
av små och vardagliga gärningar, som när någon bara räcker apostlarna ett glas
vatten (v. 41). Tjänaren är en extra hand, en extra fot, ett extra öga åt den som
betjänas. Så ska du som kristen helga din hand, din fot och ditt öga. Men du
behöver en andlig yxa: du räcker ju ut handen efter varor som du borde veta
bara är billiga för att arbetare långt borta lever under slavliknande förhållanden.
Du låter ditt öga frossa i filmer, spel eller böcker som förhärligar våld och
pornografi och förnedrar människan. Dina fötter går på vägar som du vet är fel.
Det är inte handens, ögats eller fötternas fel – utan ditt hjärtas! Hugg till med
yxan, innan hjärtat drar ner hela dig i helvetet!
Källa: Katolska Liturgiska Nämnden