Inför kommande Söndags Mässa – 2024-09-01

TJUGOANDRA SÖNDAGEN ”UNDER ÅRET” ÅRGÅNG B


Första läsningen: 5 Mos 4:1-2, 6-8 (Ni skall inte lägga något till de befallningar
jag ger er; ni skall hålla Herrens bud)

Moses lag innehåller många för oss främmande element, men dess hjärta är
kärleken till Gud och barmhärtigheten mot medmänniskan i nöd. Att bistå
främlingar, fattiga, faderlösa och änkor (5 Mos 24:10-22), att efterskänka
skulder och frige slavar (5 Mos 15:1-18), att älska Gud, den Ende, över allt (5
Mos 10:12-21) är livet. Att ge sig hän åt magi, barnamord, bedrägeri, hednisk
tempelprostitution och avgudadyrkan (5 Mos 18:9-14) är döden. Du skall välja
livet, säger Mose inträngande (5 Mos 30:19). Lagen gavs efter uttåget i Egypten
– man märker på många ställen att den är de befriade slavarnas lag.
Rättsäkerheten för de svaga är ett centralt tema – vi får här t.o.m. världens
äldsta djurskyddsregler (t.ex. 2 Mos 23:12; 5 Mos 25:4). På sådana punkter
skiljer sig Mose lag från övriga dåtida kulturers lagar. Judendomen hade många
konvertiter i antiken, inte minst för lagens skull (v. 6-8).


Andra läsningen: Jak 1:17-18, 21-22, 27 (Bli ordets görare, inte bara dess
hörare)

I dag och de kommande fyra söndagarna kommer vi att höra läsningar från
aposteln Jakobs brev. Traditionellt ses han som Jakob den yngre, apostel och
kusin till Jesus, och hans mor var den Maria som med Herrens moder stod under
korset (Matt 27:56) och som också kallas syster till henne (Joh 19:25). Likheten
mellan Jakobs brev och Jesu undervisning, inte minst Bergspredikan (Matt kap.
5-7), är slående.
Guds ord, som kommit till oss genom Jesus, har gjort oss till skapelsens första
skörd (v. 18), dvs. heliga, avskilda offergåvor (jfr t.ex. 2 Mos 22:29; 23:19; Upp
14:4). Att vara förenad med Jesus, den förstfödde i hela skapelsen (Kol 1:15), är
att behaga Gud. Vi är med honom Guds barn, det största man kan bli. Så ska vi
också göra som han (v. 22). De tidiga kristna brukade befria faderlösa barn (jfr
v.27) från misshandlare. Det vet vi från kyrkofadern Aristides från Athen, ca år
125 e.Kr. (Apol. XV:7).
Vi hör Guds ord i dag. Men vad gör vi?


Evangelium: Mark 7:1-8, 14-15, 21-23 (Ni vänder er från Guds bud för att
hålla fast vid människornas regler)

Markus stod enligt fornkyrkan nära Petrus och kände väl till hans insikt om att
kristna inte längre var bundna av den mosaiska lagens alla matregler (Apg kap.
10-11). Jesu ord om insidan kontra utsidan i detta kapitel ser Markus som en
bekräftelse på detta (Mark 7:19). Fädernas regler (v. 3) gick åt annat håll. De
ville utvidga och skärpa renhetsreglarna från Moses lag till att omfatta alla
vardagens detaljer. Det handlade inte om hygien utan om en rituell renhet, utan
vilken man ansågs stå utanför gemenskapen med Gud, ja, i grunden utanför
religionen. Det är alltså en hård anklagelse som ”kontrollanterna” från Jerusalem
antyder. De är här för att sätta dit Jesus, ja, få ännu en sak att döma honom för
(jfr Mark 3:6)! Ur deras mun kommer tillsynes sakliga frågor men hjärtat är fyllt
av hat. De själva är det bästa exemplet på vad Jesus säger om det onda som
kommer inifrån och gör människan oren (v. 23).

Källa: Katolska Liturgiska Nämnden